Szkolenie w Dłoni
Wczoraj Fundacja FONIS prowadziła szkolenie w Dłoni. Dłoń to niewielka miejscowość w Wielkopolsce, gdzie w klasie 4 szkoły podstawowej uczy się chłopiec z wadą słuchu. Pracujący tam nauczyciele chcieli poznać zasady pracy z dzieckiem niesłyszącym i słabosłyszącym w szkole ogólnodostępnej. Przyszliśmy im więc z pomocą i pozytywnie odpowiedzieliśmy na zaproszenie Pani Dyrektor.
Trochę teorii…
W czasie półtoragodzinnego szkolenia mówiliśmy o stopniach ubytku słuchu oraz o tym, jakie zaburzenia w rozwoju mowy i odbiorze dźwięków występują na każdym poziomie ubytku. Mocno podkreślaliśmy również, jakie to niesie ze sobą konsekwencje. Zwróciliśmy także uwagę na określenia, jakie stosuje się w stosunku do osób niesłyszących, skupiając się na tych, które identyfikują osoby Głuche jako społeczność kulturową. Koniecznym było opowiedzenie o protezach słuchu i ich roli w słyszeniu osób z tą niepełnosprawnością. Ważnym zagadnieniem była też kwestia możliwości komunikacji z osobą niesłyszącą oraz związanych z nią barier, trudności i ograniczeń. W czasie szkolenia wyposażyliśmy grono pedagogiczne w garść bardzo praktycznych wskazówek do pracy z uczniem niesłyszącym, zwracając przy tym uwagę na typowe błędy, których trzeba unikać.
… i trochę doświadczenia
Szkolenie w Dłoni to nie tylko część teoretyczna. Do Dłoni bowiem pojechała z nami nasza wolontariuszka Edyta, która opowiedziała uczestnikom o etapach swojej edukacji. Mówiła o tym, że przez pierwsze etapy edukacji funkcjonowała w szkole ogólnodostępnej właśnie. Podzieliła się swoim doświadczeniem i emocjami, które temu towarzyszyły. Na koniec zaś, aby udowodnić, że praca z dzieckiem niesłyszącym jest źródłem satysfakcji, pokazaliśmy nauczycielom teledysk „Niepodległość – trudne słowo”. Przypomnijmy, że to projekt sprzed kilku lat, w którym wystąpiły między innymi niesłyszące i słabosłyszące dzieci i młodzież.
Cieszymy się, że naszą wiedzą i doświadczeniem możemy dzielić się z innymi!